twee vrouwen
de oprichting van Compagnie Gloed
Actrice Ellen Van de Poel en scenariste Nathalie Haspeslagh leerden elkaar kennen in 2013 tijdens een brainstormsessie. Ze hadden instant een klik en werden hartsvriendinnen. Ze deelden hun passie voor theater en de Nederlandse taal en stonden zelfs samen op de planken bij Tg Wuivend Riet. In 2023 schreef Nathalie voor Ellen het theaterstuk Fanny & Hilarius. De enthousiaste reacties op de voorstellingen deden hen beslissen om Compagnie Gloed op te richten, klein theater dat grote gevoelens dicht bij mensen brengt.
een actrice
Ellen Van de Poel speelde een gastrol in Thuis en de jongerenserie D5R, maar ze is nergens zo gelukkig als op de planken.
Na haar debuut als Mata Hari in Patstelling/helden (2015) bij Tg Wuivend Riet o.l.v. Ed Vanderweyden werd ze een vaste kernspeler. Ze vertolkte uiteenlopende rollen in o.a. Les Poilus (2016), Meneer Robert (2017), Vranke Vrouwen (2018), Pas de Trois (2018), Oud IJzer (2019), Koninginnenhap (2020), en ze ging solo met Sterk Geslacht (2018), Vrouwentongen (2019), Three Times a lady (2020).
In Chemodag is de beste dag van de week (2022) naar het boek van Liesbeth Van Impe (Hoofdredacteur Nieuwsblad) speelde ze de hoofdrol.
Ellen en Nathalie leerden elkaar kennen op en naast de planken, wat inspireerde tot de rol van Fanny in Fanny & Hilarius (2023). In Wat Blijft (2024) speelt ze de rol van zangeres Billie die leert afscheid nemen om opnieuw te kunnen omhelzen.
een acteur
Dirk de Deken is al decennialang actief als acteur bij de Leuvense Reynaertghesellen. Af en toe maakt hij uitstapjes naar andere gezelschappen zoals Mine, een folkband. In 2010 kreeg hij het 'Fiere Margrietjuweel' (prijs voor beste individuele acteerprestatie van het amateurtoneel) voor Risjaar Modderfokker van Tom Lanoye.
Hij vertolkte ondertussen zo'n 50 rollen en werd geregisseerd door bijna evenveel regisseurs. Bij Tg Wuivend Riet speelde hij samen met Ellen in Les Poilus (2016) en Koninginnenhap (2020).
Dirk gaat opnieuw met Ellen de planken op in Fanny & Hilarius (2023). De rol van Hilarius werd speciaal voor hem geschreven.
een muzikant
Wim Ceulemans leerde zichzelf als jonge kerel gitaarspelen en trad op met allerlei groepjes. Hij vormde een duo met een goede vriend waarmee hij nummers bracht van Simon & Garfunkel.
Als gitarist maakte hij jarenlang deel uit van de kleinkunstgroep Akkefiedt en met de eigen groepen Albatross en Montezuma deelde hij het podium met zijn twee zonen Tom en Daan.
In de avondvullende programma's Spiegels, Tegenlicht, Op de terugweg, Buitenspel en Al(s)tijd bracht hij met diverse muzikanten eigen Nederlandstalig werk telkens voor een volle theaterzaal in Cultuurcentrum Zwaneberg in Heist-op-den-Berg.
Met Ellen deelt hij zijn liefde voor songs en chansons, wat ook leidde tot zijn muzikale deelname aan Fanny & Hilarius (2023) en aan Wat Blijft (2024). Voor de muziek in deze stukken liet hij zich inspireren door de tekst van de auteur en het spel van de acteurs.
een scenariste
Nathalie Haspeslagh groeide als scenariste door het schrijven van scripts voor series zoals Thuis, Wittekerke, Katarakt, De Vijfhoek, Vriendinnen, Familie, Dertigers...
Ze schreef de scripts voor de jeugddocumentaire Later Als Ik Groot Ben en ontwikkelde het scenario voor de dramatische documentaire Kazungu, le métis.
Maar theater was nooit veraf met de theatermonoloog MonaLoog voor actrice Vanya Wellens (Femke in Thuis) en jeugdtheaterstukken zoals Mundus Novus, Onderweg, Het hart van Don Quichot, Jonge Goden, B LG E (ceci n'est pas un pays), Odyssee…
Fanny & Hilarius (2023) schreef ze speciaal voor Ellen en is ook haar regiedebuut. Met het stuk Wat Blijft (2024) vervolgt het duo hun samenwerking.
een acteur
Bart Feyaerts heeft altijd een ruime belangstelling gehad
voor film, podiumkunsten en theater.
Als leerkracht kreeg hij veel kansen om te werken rond woord en drama met kinderen, wat resulteerde in meerdere jeugdvoorstellingen.
Als eigenaar van de kleine cultuurschuur in Schriek organiseert hij regelmatig evenementen rond woord en theater in samenwerking met Cultuurcentrum Zwaneberg en onder meer ook met Compagnie Gloed. Zo verzeilde Bart als debutant-acteur in de productie van Wat Blijft (2024) en kroop hij in de huid van de excentrieke muzikant-songschrijver Sacha.
een actrice
Soetkin Verwilt studeerde af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.
Ze deed stages bij De Paardenkathedraal onder regie van Dirk Tanghe, bij Victoria in Gent en bij Keesen en Co onder leiding van Willibrord Keesen. Daarna speelde ze jeugdvoorstellingen bij Theatergroep Kwatta en bij De Vieze gasten. Ze werkte aan en speelde ook mee in theaterprojecten van Bad van Marie.
Onder de regie van Ianka Fleerackers en Ignace Cornelissen speelde ze bij Het Gevolg in Turnhout de voorstellingen Zo mooi, zo blond en zo behaard; Norway today en Koken met Elvis.
Samen met Sus Slaets maakte ze de kleutervoorstelling PIEP.
Ze geeft woord aan de Stedelijke
academie Ekeren en aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans
Heist-op-den-Berg.
In Wat Blijft (2024) speelt ze Mimie, de nieuwe geliefde van Sacha.
een muzikant
Kris Daelemans behaalde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen Eerste Prijzen piano (bij Jozef De Beenhouwer), Harmonie, Muziekgeschiedenis en Kamermuziek (bij Theo Mertens). Daarnaast volgde hij meestercursussen bij Jean-Claude Vanden Eynden, Jos Van Immerseel en Geoffrey Parsons.
Hij werkte mee aan een aantal muziektheaterproducties als pianist en componist, met uitvoeringen in binnen- en buitenland: Recital (Het Gevolg), Singer (Villanella), Wish (De Warande-Turnhout), Daneelke (Barik Barrak). Voor de laatste drie schreef hij tevens de muziek. Daarnaast componeert hij voor diverse kamermuziekbezettingen, veelal in opdracht; o.m. voor het Vlaams Klarinettenkwartet ("Déviation", uitgebracht op CD) en een creatie voor het Festival van Vlaanderen ("Desire in Spring") in opdracht van tenor Jan Van Elsacker (voor zang, hobo, piano). Ook voor sopraansax en piano heeft hij tal van werken geschreven.
Als liedbegeleider werkte Kris samen met sopraan Katrine Druyts; Met hoboïste Griet Jochems en webdesigner Ivan Waumans maakte hij de muziektheatervoorstelling "Hopen Tijd" (Hoogenbohm). En met saxofoniste Monique Vermeulen vormt hij het duo "Touche de Sax", waarvoor hij ook een deel van het repertoire geschreven heeft.
Hij is leraar Piano en Pianolab aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans van Heist-op-den-Berg.
Op vraag van Wim Ceulemans schreef hij mee aan de muziek voor Wat blijft (2024) en werd hij deel van het theatergezelschap.